...in another castle

It's good. Isn't it grand?

Kategori: Film/serier, Musik, Recensioner

På slutet har jag lyssnat ganska mycket på soundtracket från filmen/musikalen Chicago. Själva filmen hade jag inte tänkt kommentera så mycket nu, utan det är musiken som ska stå i centrum. Jag tycker att Chicagos soundtrack är riktigt bra musik. Jag gillar jazz och storbandsmusik, så det är kanske inte så konstigt att jag gillar den här musiken. Både musiker och sångare gör musiken bra. Musiken är skriven av John Kander och Fred Ebb, förutom After Midnight och Roxie's suite som är skrivna av geniala Danny Elfman. Elfman har bland annat skrivit musiken till Nightmare before Christmas, Tim Burtons Batman med flera.

 

Kompositörer, John Kander, Fred Ebb, Chicago

John Kander och Fred Ebb

Renée Zellweger, Chicago

Jag insåg faktiskt inte hur duktig Renée Zellweger (Roxie Hart) faktiskt var på att sjunga förrän jag började lyssna på soundtracket. Visst hörde jag när jag såg filmen att hon var bra, men på grund av hur hon agerar och ser så väldigt... skrynklad... ut i ansiktet gjorde att jag missade det lite grann. Jag störde mig lite på hur hon såg ut. När jag började lyssna på endast musiken hörde jag mycket tydligare hur bra hon kan använda sin röst, och jag tyckte att hon lät bättre. Märkligt. Jag gillar hennes sång på Funny Honey när man hör hur hennes sinnesstämning förändras och hur hennes röst nästan spricker på ordet ”dummy” i slutet av sången.

 

Catherine Zeta-Jones (Velma Kelly) är också väldigt duktig på att sjunga, och har en väldigt fyllig och kraftfull röst. Jag vet inte om jag tycker att hon alltid sjunger självklart rent, men det gör ingenting. Hennes agerande, både i det visuella och musiken, väger upp för det. Hon är mäktig. Catherine gör en väldigt bra insats, jag gillar I Can't Do It Alone, även om det inte är lika mycket sång i den som i de andra sångerna.

 

Catherine Zeta-Jones, Velma Kelly, Chicago Richard Gere, William

Jag förstår inte hur Richard Gere (Billy Flynn) inte slår knut på tungan eller tappar käken under sången We Both Reached for the Gun. Den sången är en av mina favoriter, den är genialt skriven och framförd. Den ger även en kul bild över hur hans karaktär manipulerar pressen för att gagna den kommande rättegången.

 

Queen Latifah (Matron ”Mama” Morton) står för en av mina favoriter, When You're Good to Mama. Jag älskar trummorna och blåset på den sången, och Queen Latifah är såklart duktig. Den ger en så härlig presentation av hennes karaktär. Alla sånger i filmen/musikalen är väldigt berättande, såsom det ska vara i en musikal. Den här sången, jag bara älskar den.

 

Queen Latifah, Matron John C. Reilly, Amos Hart, Chicago

John C. Reilly (Amos Hart) har bara en sång i filmen, Mister Cellophane. Sången hör inte bland mina toppfavoriter, men jag tycker ändå att den är väldigt, väldigt bra. Haha! Ni kommer väl tycka att jag bara tänker positivt om soundtracket, men jag kan inte hjälpa det. Jag tycker att det är väldigt bra musik. Reilly gör även han en bra insats i sången. I filmen då han är utklädd till en blandning av en clown och Charlie Chaplin gillar jag, den utstyrseln är väldigt talande och charmig. Den berättar lite diskret att han är den tragiska clownen i sällskapet.

 

Övriga medverkande i filmen/musikalen gör också väldigt bra ifrån sig, till exempel Taye Diggs och Mýa Harrison. Alla element i musiken är välgjorda. Så en eloge till alla medverkande musiker, sångare och skådespelare. Och såklart kompositörerna. Woohoo!