...in another castle

Österrike: Fjärde dagen, i slalomstaden

Kategori: Blandade äventyr

Fortsättning på fjärde dagen! Vi åkte alltså in till Kitzbühel, alpinstaden, för att kika lite. Jag tyckte att det var en mysig stad.


Den här statyn stod nedanför en kyrka. Den är rest till minne av frihetskriget, då Österrike kämpade mot Napoleon. Jag gillar statyer.

 
Längs en större gata var alla byggnader målade i olika färger, jättemysigt, tycker jag!
 
 
Vid ett rosa hus fikade vi godsaker.
 
 
Jag gillar fika.
 
 
Här har vi en till staty, rest vid ett hundraårsjubileum av en skidklubb antar jag då det står "--- Kitzbühel Skiclub 1902-2002" på den.
 
 
Den här statyn och väldigt gröna dammen stod inne på den liftstation som tar en upp på det berg som tävlingsåkarna åker nedför. Vi funderade på om vi skulle åka upp, men det var ganska dyrt och då vädret inte var klart tyckte vi att det inte var riktigt värt det.
 
 
Utanför stationen stod vi och tittade på gondolerna och noterade att det stod alpinåkares namn på dem. Och titta vilken vi lyckades tajma!
 
 
Vi strosade mest runt i stan.
 
 
Vi hittade ett hotell med en fin utsida.
 
 
Efter ett tag började vi gå tillbaka till bilen. På vägen tillbaka tittade vi närmare på redan nämnda kyrka, där statyn stod nedanför. Kyrkan stod högre upp på en kulle.
 
 
Staden är väldigt kuperad så det gick ganska bra att se stadsgränsen (eller i alla fall där husen tar slut) från trappan upp till kyrkan.
 
 
På kyrkogården fanns en liten kyrka till, tror vi. Någon sorts kyrka eller kapell i alla fall.
 
 
Väldigt utsmyckad var den.
 
 
På kvällen åt vi middag på Kellerwirt i Oberau, en god schnitzel med en stor sallad bredvid fick jag sätta i mig. Och vi tyckte att det lät som att servitrisen sa "skål" till oss. Efter middagen lyssnade vi på den lokala blåsorkestern, det var trevligt! Jag har inga bilder från det för vi satt utomhus och det var mörkt.
 
En mycket trevlig dag, med en trevlig middag och kväll!
 
Fortsättning följer...

KOMMENTARER:

  • linnea säger:
    2012-08-29 | 09:42:05
    Bloggadress: http://www.hedelilja.se

    Vilka roliga sstatyer de hade där!

  • Ulla säger:
    2012-08-30 | 23:11:20

    Ja, håller med om att det var en trevlig dag och kväll. Kitzbühel är en fin liten stad. Undrar hur den ser ut på vintern...

    Svar: Jag skulle gissa på magisk! :D
    Katten

Kommentera inlägget här: