...in another castle

Triss i konsert

Kategori: Blandade äventyr, Musik

Som jag redan har nämnt hade jag en väldigt trevlig vecka förra veckan. På torsdagskvällen besökte jag och en god vän Norrlandsoperan för konsert med symfoniorkestern. Vi har köpt något som kallas "Triss-i-konsert"-ish, vi fick tre konsertbiljetter för 285 kr (studentpris). En jättebra grej! Fast vi tycker att sista köpdatum blir lite snett mot när studenterna kommer, sista datum för att köpa var 29 augusti. Vid det datumet har fortfarande inte så många studenter kommit till staden...
 
Hursomhelst, första konserten för hösten var Schuberts Nia. Konserten inleddes med ett verk av en modernare kompositör, Brett Dean, och ett verk av Jean Sibelius. Sist såklart kom Schuberts Nia. Det var roligt! Jag gillade nog Brett Deans verk mest, men allt var bra! Det är också roligt att lyssna på övriga i publikens reaktioner när man går ut från konsertsalen, till exempel var det många äldre som hade svårt för Brett Deans komposition. Kul att tjuvlyssna! Hehe...
 
Klicka här, här och här för att lyssna på Brett Deans Pastoral Symphony, Sibelius Luonnotar op. 70 och Schuberts 9:e Symfoni, som består av flera delar. 
 
 

KOMMENTARER:

  • Linnea säger:
    2013-09-17 | 09:19:47
    Bloggadress: http://hedelilja.se

    Vilken rolig ide! För det är som en sak att lyssna på klassiskt hemma, och en helt annan sak att höra det live. Det ger som en hel musikupplevelse när man bjuds på det irl tycker jag! :)

    Svar: Ja, jag håller verkligen med! Det är en jättebra grej! :)
    Katten

Kommentera inlägget här: