...in another castle

Österrike: Dag nr 5 och fantastiska berg

Kategori: Allmänt

Onsdagen, och den femte dagen, bestod först av en promenad. Det var soligt och varmt

Vi gick efter en väg som vi brukade kunna se från huset, som ligger därborta i bilden någonstans.

I Oberau finns en vandringsstig, Der Sonnengesang tror jag att den heter, med en massa statyer med lovord till Gud, till exempel tack för vattnet, jorden, solen, döden m.m. Den här var en hyllning för vattnet.

Vid en gammal gård finns en sån här festlig sak som man kan dricka ur om man vill. Jag kommer visa mer från den här platsen i nästa inlägg om resan, för på torsdagen var det marknad där.

Ett vackert, gammalt hus. Finns hur många som helst i Österrike.

På eftermiddagen åkte vi linbana igen, den här gången upp på Schatzberg. Sambon var nervös, han tycker inte om att åka linbana, och jublade inte när jag halvt skuttade runt i gondolen för att se mig omkring.

De lutande korna på Schatzberg...

Uppe bjöds vi på en fantastisk utsikt, bilderna kan inte göra upplevelsen rättvisa.

Berg så långt ögat kunde nå.

Underbart.

Här uppe hittade vi också ett kors. Och en munk, men han tog jag inte kort på. Han var också på besök och det hade känts lite fräckt att ta kort på honom.

Pusta ut på en röd bänk med fluffiga vita moln bakom.

Vi satte oss vid en servering däruppe för att äta varsin glass, och jag lyckades kasta kex på en pistmaskin.

Citronsorbet. Förväntade mig citronglass, men det var gott ändå.

Efter att ha tittat oss mätta på utsikten åkte vi hem.

Den här kvällen stannade vi hemma. Återigen bjöd berget "mittemot" på en lustig syn, den här gången i form av något som blänkte i solnedgången. Såg lite mystiskt magiskt ut.

Middag hemma alltså och sedan spelade vi Sequence. Jag och pappa vann mest under resan. Hehe.

Fortsättning följer...

Thunder Busters

Kategori: Film/serier, Musik

Jag gillar Ghostbusters, jag gillar AC/DC, så jag tycker att det här klippet är rätt kul.

Österrike: Fjärde dagen, i slalomstaden

Kategori: Blandade äventyr

Fortsättning på fjärde dagen! Vi åkte alltså in till Kitzbühel, alpinstaden, för att kika lite. Jag tyckte att det var en mysig stad.

Den här statyn stod nedanför en kyrka. Den är rest till minne av frihetskriget, då Österrike kämpade mot Napoleon. Jag gillar statyer.

Längs en större gata var alla byggnader målade i olika färger, jättemysigt, tycker jag!

Vid ett rosa hus fikade vi godsaker.

Jag gillar fika.

Här har vi en till staty, rest vid ett hundraårsjubileum av en skidklubb antar jag då det står "--- Kitzbühel Skiclub 1902-2002" på den.

Den här statyn och väldigt gröna dammen stod inne på den liftstation som tar en upp på det berg som tävlingsåkarna åker nedför. Vi funderade på om vi skulle åka upp, men det var ganska dyrt och då vädret inte var klart tyckte vi att det inte var riktigt värt det.

Utanför stationen stod vi och tittade på gondolerna och noterade att det stod alpinåkares namn på dem. Och titta vilken vi lyckades tajma!

Vi strosade mest runt i stan.

Vi hittade ett hotell med en fin utsida.

Efter ett tag började vi gå tillbaka till bilen. På vägen tillbaka tittade vi närmare på redan nämnda kyrka, där statyn stod nedanför. Kyrkan stod högre upp på en kulle.

Staden är väldigt kuperad så det gick ganska bra att se stadsgränsen (eller i alla fall där husen tar slut) från trappan upp till kyrkan.

På kyrkogården fanns en liten kyrka till, tror vi. Någon sorts kyrka eller kapell i alla fall.

Väldigt utsmyckad var den.

På kvällen åt vi middag på Kellerwirt i Oberau, en god schnitzel med en stor sallad bredvid fick jag sätta i mig. Och vi tyckte att det lät som att servitrisen sa "skål" till oss. Efter middagen lyssnade vi på den lokala blåsorkestern, det var trevligt! Jag har inga bilder från det för vi satt utomhus och det var mörkt.

En mycket trevlig dag, med en trevlig middag och kväll!