...in another castle

Umefolk

Kategori: Musik

I lördags var vi på Umeås folkmusikfestival, Umefolk. Det är alltid så trevligt, även om jag i år var sjukt trött. De tre höjdpunkterna på festivalen var Kate in the Kettle & Harmonikka Tulli, Hoven Droven och Garmarna.

 

Kate in the Kettle & Harmonikka Tulli

 

 

Åh, det var underbart att lyssna på de här. Kate in the Kettle & Harmonikka Tulli bestod av fyra musiker ihopsatta för festivalen. Kate Young är från Skottland och spelar fiol och sjunger, ibland samtidigt! De andra medverkande i ensemblen var en fransk duo som spelar durspel (ett slags dragspel, tänk typ Amelie från Montmartre-sound), gitarr och trumpet och så hade de en trummis som är svensk (tror jag). De spelade länge, nästan två timmar.

 

 

Hoven Droven är gamla folkrockare som en av mina bröder har pratat mycket om. Dessa "gubbar" kan ösa folkmusik på scenen. De är riktigt sköna! Och smått galna. Vi lyssnade inte riktigt på hela konserten för att gå i god tid till...

 

 

Garmarna. Det här bandet har jag lyssnat på sedan jag var i tolvårsåldern, tror jag. Det var min syster som introducerade dem för mig. Jag sjöng med i nästan varje låt. De spelar "mörk folkmusik". Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det. Men det är folkmusik blandat med lite teknik och ofta med ganska mörka texter. Lite svårt att beskriva, ni kanske ska ta och lyssna själva?

 

En bra kväll.

 

 

KOMMENTARER:

  • Ulla säger:
    2012-02-28 | 22:40:55

    Ja, det var en trevlig kväll. Själv gillade jag Hoven Droven mest. Och så Trio Lindroth förstås. :)

  • Karolina säger:
    2012-02-29 | 15:35:08

    Ja, det var ju en festival jag gärna hade varit på, men vi hade ju konsert i Sala på söndagen, så det kändes lite svårt att åka upp. Hoven Droven är röjiga ja, tror jag dansade till dem en festival för flera år sedan när jag hade tappat rösten, dagen efter kände jag mig lite hängig och visade sig sedan att jag hade 39 graders feber. Hehe..

  • Katten - ...In Another Castle säger:
    2012-03-01 | 13:39:12

    Karolina: Det lät toppen, du. :S ;)

Kommentera inlägget här: