...in another castle

ABC

Kategori: Litteratur

Okej, nu kanske någon kommer tycka att jag är sjuk, men jag har fått nys om en bok som jag skulle vilja ha. The Gashlycrumb Tinies av Edward Gorey. Det är en ABC-bok, men en aning mer morbid än hur dessa böcker brukar vara. Ni kan läsa en beskrivning av boken på Wikipedia här.

 

 

Jag dras lite till mörka saker, och de svartvita teckningarna intresserar mig. Så den här, kanske andra böcker av Edward Gorey också, får gärna ta plats i min bokhylla.

KOMMENTARER:

  • firekill säger:
    2012-03-08 | 11:26:05

    Det är vackert på nåt sätt. Både bilderna och kontexten.

    Apropå inget egentligen. Har du hört Regina Carter?

    Om inte kan jag tipsa om skivan Paganini: After a dream, låten Pavane (av Gabriel Fauré) i synnerhet. Det är lite jazzigare arr på klassiska verk, men inte klyschigt..

  • Karolina säger:
    2012-03-08 | 18:56:40

    Apropå musiktips så måste jag tipsa om ett verk av Poulenc som vi sjunger i kören just nu. Texten är mörk.. Hoppas att vi kan låta något sånär lika bra som den kör som sjunger i det här videoklippet...

    http://www.youtube.com/watch?v=JXvvElwt3yM

  • Katten - ...In Another Castle säger:
    2012-03-09 | 11:00:12

    firekill: Ja, jag tycker att det är lite inspirerande, och jag skulle vilja fylla hemmet med fler böcker med bilder som inspirerar.

    Har lyssnat på Pavane med Regina Carter, den är jättefin! Känslan i fiolspelet känns lite japansk tycker jag, speciellt i början. Jag ska lyssna mer på skivan, det verkar lovande (fast inte för att det lät japanskt, för att det verkar bra). :)



    Karolina: Oooh, stämning. Jag funderade över hur det är att sjunga sån här musik, och började tänka att det måste nästan vara avkopplande. Det är så lugnt och med sån känsla. Jag vet inte, en reflektion jag fick bara. ^^

  • firekill säger:
    2012-03-09 | 22:24:35

    Kul att du gillar det, jag har inte lyssnat så mycket på skivan än heller, hörde den för första gången i förrgår.



    Karolina: Fin, vad heter det, det är väl fyra stycken som hör ihop. Och då heter det...? Svit? Det låter inte tvärenkelt, men dom gör det bra.

Kommentera inlägget här: