...in another castle

Balansen

Kategori: Allmänt, Tankar

Jag är stressad. Därför är jag också tråkig. Jag känner mig nästan helt handlingsförlamad. Därför är jag så dålig med bloggen. Jag har ingen ork.
 
Det är mycket som stressar mig nu. Vad ska man göra efter examen i vår, vad ska jag göra för att följa mina drömmar, jag slarvar med plugget och ligger ständigt efter och så finns ännu ett orosmoln som ligger över privatlivet, ett moln som för det mesta är ljust och tunnt men ibland blir nervöst mörkt och tjockt. Det i kombination med att jag har ett lite svagt psyke har gjort mig ganska nere, även om mitt leende och skratt alltid är av det ärliga slaget. Jag försöker nu erkänna för mig själv att jag är stressad. Jag är riktigt, riktigt stressad! Jag tänker att det kanske är ett första steg till att må lite bättre.
 
Jag blir så arg på mig själv när det gäller universitetet. Mina uppgifter är inte så svåra. Jag jämför lätt med familjemedlemmars studier, ibland kallar jag deras pågående och avslutade studier som "riktiga universitetsstudier" för de går/har gått igenom mycket svårare och mer avancerade uppgifter. Men ändå ligger jag efter i mitt eget plugg! Jag slarvar så mycket... Jag blir förbannad på mig själv.
 
Jag vill hitta balansen igen. Jag vill ha balans i mitt liv. Just nu känns det som att ena vågskålen tippar över hela tiden. Så vill jag inte ha det.
 

KOMMENTARER:

  • Karolina säger:
    2013-12-08 | 22:45:27
    Bloggadress: http://eufrosyna.blogspot.se

    Hemtentor och skrivuppgifter tär ofta mer än att lära sig tabeller utantill. Humaniora och dyl kräver ju oftast mer egen reflektion än "hårda fakta" gör. Är lite avis på dig som vågar läsa det du läser/har läst. Ville bara säga det. Kram på dig!

    Svar: Tack, det muntrar upp. Kram!
    Katten

  • Ulla säger:
    2013-12-11 | 16:28:45

    Det är viktigt att hitta balansen och ställa lagomt stora krav på sig själv. Sedan kan man aldrig jämföra svårighetsgrad på utbildningar. Vi är ju så olika, har olika egenskaper, färdigheter och intressen. För min del är det enklare med naturvetenskapliga studier och "hårda fakta" än med den typen av utbildning som du går.

    Svar: Det som stör mig mest är att jag egentligen inte kan säga att jag inte har tid. Jag har tid. Jag utnyttjar den inte på bästa sätt. Men jag går i en stor inre kamp nu, kring vad som är mina måsten och vad som är viktigt för mig mot hur jag ser ut och upplevs gentemot andra. Svårt att ignorera yttre element.
    Att vi är olika är något som jag accepterar och vet. Jag vet ju till exempel att jag kan förmodligen räkna sådan avancerad matte som t ex N' gör, skillnaden är att jag inte har den naturliga fallenheten för tänket, har inte pluggat lika mycket matte och att jag inte tycker att det är lika roligt som han gör. :)
    Katten

Kommentera inlägget här: