...in another castle

Älskade värld

Kategori: Hem och sånt, Miljö och Hälsa

Idag såg jag en bra dokumentär om köttindustrin och dess påverkan på vårt klimat. Dokumentärens innehåll var egentligen ingenting som var särskilt nytt för mig, men det var ändå väldigt intressant. Den heter Älskade Kött och går att se på UR Play (länk här), 52 minuter lång. Den tar upp nackdelarna med och konsekvenserna av köttindustrin. Den är ganska snabb i vändningarna och ibland lite för snabb (kommer inte riktigt ihåg vissa jämförelser för att det gick så fort) men den är ändå ganska enkel att förstå. Den innehåller en del obehagliga bilder.
 
Jag har funderat kring det här förut, om vad man äter. Jag vill själv minska mitt köttintag och det har jag också gjort. Ibland funderar jag också kring att jag skulle bli helt vegeterian, men jag verkar inte riktigt vara mogen för att bli det. Jag vet inte riktigt varför, om jag inser att det är väldigt bra att vara vegeterian och inser fördelarna med det, varför kan jag inte bara bli det? Jag har inte något riktigt svar på det. Kanske kommer jag att bli det en dag. Tills vidare satsar jag på att inte äta kött ofta. För ett par år sedan var jag och sambon duktiga på att planera veckomenyer. Vi varvade dagarna med fisk, vegetariskt och kött, och beroende på vecka så åt vi kött till middag 2-3 gånger i veckan. Jag tror att det fortfarande förhåller sig kring den mängden, men det är svårare att hålla koll då vi inte planerar lika nog längre. Veckoplanering är helt klart toppen om man vill få bättre koll på vad man får i sig! Och för orken att laga ordentlig mat så att man slipper fundera när man är hungrig och trött i slutet av dagen. Nu skulle jag vilja anpassa kötträtterna till 1-2 gånger i veckan. 
 
I en del av dokumentären berättar en afrikan (jag kommer tyvärr inte ihåg vilket land det var) om traditionen kring kött. Att där, liknande som det brukade vara förr i vårt egna jordbrukssamhälle, äter man oftast kött vid högtider. Det är kanske så man kan se det om man vill börja minska på sina köttätarvanor, istället för att ge upp något går man tillbaka till mer traditionella vanor. Äter man mindre kött under det övriga året behöver man till exempel inte ha lika dåligt samvete för det traditionella julbordet, att det står mycket kött på bordet, då det blir mer ett undantag än regel.
 
Det behöver inte vara allt eller inget. Du måste inte ge upp kött helt och bli vegeterian för att förbättra förhållandet i världen. Du kan börja med att göra som Paul McCartney, en köttfri dag i veckan, om det känns lättare än att ändra vanor helt på en gång. Börja med en dag, ta sedan en till, och en till. Låt inställningen utvecklas tillsammans med dig. Tänk så mycket mer du kan börja uppskatta kött, det blir mer av en lyx och något att längta till än att glufsa i sig varje dag, om du är en sådan som verkligen älskar kött.
 
Som de tar upp i dokumentären, om köttmarknaden blir mindre pressad minskar behovet av köttindustrin. Tyvärr är det så att köttfabriker existerar, och det går åt massor av energi för att producera kött. Som tur är finns det bönder som är mer traditionella, som inte producerar lika hårt och som varken plågar djur eller sliter lika mycket på klimatet. Det är det vi ska sträva mot!
 
Se dokumentären, det är mycket bättre än att jag ska försöka förmedla vidare. Det är så pass mycket att berätta, om jag ska ta allt blir det ett jättelångt inlägg. För vissa är informationen kanske inget nytt, men för andra kanske det är det. Det är viktigt att sprida information, det är första steget till att förändra världen.
   

KOMMENTARER:

  • Ulla säger:
    2013-11-27 | 21:56:11

    Du har så rätt i det du skriver. Vi har också minskat en del på köttintaget, men borde minska det mer.
    Jag har inte sett dokumentären men ska försöka hinna med det någon gång.

    Svar: Det känns bra att när jag pratade med N' om det vid middagen var han inne på samma spår, det blev inte helt på mig att "bestämma" det. Han hade också tänkt på att äta mindre kött, att vi kanske kan anstränga oss ännu mer än vad vi redan gjort. Han har till exempel valt det vegetariska alternativet när han har köpt lunch ett par gånger den här veckan.
    Katten

  • Linnea säger:
    2013-12-03 | 14:08:10

    Vad duktiga ni är! :)

    Svar: Vi försöker. ;)
    Katten

Kommentera inlägget här: