...in another castle

Några filmtips, om du känner för det...

Kategori: Film/serier, Musik

Jag kände för att dela ut några tips på bra filmer att se. Jag tycker dock att det är knepigt med filmtips, det är en sådan smaksak!. Det här är i alla fall några filmer som jag tycker är väldigt bra. 
 
Benny and Joon
 
En så underbart mysig film med charmiga karaktärer som handlar om Benny (Aidan Quinn) som tar hand om sin psykiskt sjuka syster Joon (Mary Stuart Masterson). Filmen är fylld med roliga och charmiga stunder och innehåller en väldigt fin kärlekshistoria mellan Joon och en annorlunda ung man som heter Sam (Johnny Depp). Jag blir alldeles varm i magen av filmen.
 
 
The Rocky Horror Picture Show
 
En smått störd musikalfilm från 70-talet med bland annat Susan Sarandon och Tim Curry. En minst sagt annorlunda musikal fylld med skruvade konstiga... varelser... och sexuella drifter. Väldigt bra musik med djupa och fina texter! 
 
 
The Castle of Cagliostro
 
En av Hayao Miyazakis tidigaste filmer. FIlmen har en väldigt skön stämning med bra musik och softa karaktärer. Den skiljer sig lite mot Miyazakis mest berömda filmer i stil och karaktär, men det förhindrar inte att det är en riktigt bra film. En äventyrsfilm där bankrånarna är hjältarna (inte att missförstå med att filmen förespråkar bankrån, det råkar bara vara så att bankrånarna är the good guys). 
 
 
The Crow
 
En mörk historia om ett ungt par som blir brutalt mördade av skurkar, och där Eric Draven återuppstår från döden för att blodigt hämnas sin fästmös öde. En snygg och bra film som tragiskt nog blev huvudskådespelaren Brandon Lees död då han av misstag träffades av ett skarpt pistolskott under inspelningen av filmen. Brandon Lee var son till Kung-fu-legenden Bruce Lee.
 
 

KOMMENTARER:

  • Ulla säger:
    2013-11-20 | 23:44:44

    Jag har ju inte sett någon av dem, tror jag, men känner mig mest nyfiken på den första, Benny and Joon.

    Svar: Jag är lite fundersam på om du inte rentav har sett den, jag har nästan för mig att första gången jag såg den var du också med. Men inte alls säker. Hursomhelst kan man lugnt se om den. :)
    Katten

  • Ulla säger:
    2013-11-22 | 12:44:19

    Jo, jag tänkte att jag eventuellt har sett den...

  • Linnea säger:
    2013-12-03 | 14:03:43

    Men vilka gamla godingar! Jösses, nu när jag tänker efter har jag glömt hur filmerna gick. Kanske borde se om dem när jag hinner! :)

    Svar: Ibland är det fascinerande hur fort man kan glömma. Men då kanske det blir extra kul att se en bra film igen. ;)
    Katten

Kommentera inlägget här: